Sunday, December 19, 2010

http://harizamrry.com/2009/04/bengkel-ternak-keli-tanpa-pelet/

KUALA LUMPUR 26 April – Satu bengkel menternak ikan keli tanpa pelet akan diadakan di Fakulti Kejuruteraan, Universiti Pertanian Malaysia (UPM) pada 9 Mei ini.
Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini, Pusat Penyelidikan Bioteknologi Perintis memberitahu, bengkel itu akan mendedahkan tentang penemuan baru mengenai penggunaan mikrob di dalam kolam ternakan bagi menggantikan pelet.
Tambahnya, kaedah mikrob itu dilihat mampu mengurangkan sebanyak 80 hingga 90 peratus kos makanan dan operasi. Selain itu, penggunaan kaedah itu dapat mempercepatkan tumbesaran ikan dalam tempoh 75 hingga 100 hari.
“Pusat Penyelidikan Bioteknologi Perintis ini telah menggabungkan 2 kaedah probiotik dari Jepun dan Thailand.
“Kaedah ini telah dikaji semula dan disesuaikan dengan suhu, iklim dan cuaca di Malaysia. Ia juga mampu meningkatkan daya tahan penyakit dan bakteria kepada ternakan sekali gus mengurangkan kematian,” ujar kenyataan itu.
Menurutnya lagi, antara tujuan lain bengkel itu diadakan adalah untuk memberi pendedahan tentang penggunaan mikrob hidup dalam ternakan ikan dan menjadi sumber alternatif kepada para penternak yang selama ini dihimpit dengan harga pelet yang meningkat.
Ketua projek perintis tersebut, Hilmy Hamzah berharap, bengkel tersebut dapat membantu semua penternak ikan yang selama ini menanggung kos ternakan yang tinggi.
“Kaedah ini mampu memberi nafas baru kepada para penternak dan menghidupkan semula industri perikanan di negara kita,” katanya
Orang ramai yang berminat untuk menyertai bengkel tersebut bolehlah menghubungi talian 03-6187 3796 dan 019-3310 985.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...