Thursday, December 16, 2010

Bawang Goreng

bawang goreng rangup.

basuh dan cuci bawang kecil yg telah dibuang kulitnya. Mayang bawang kecil, kalau boleh sama saiz. sejukkan dalam peti sejuk seketika. goreng dalam minyak yg banyak dan cukup PANASnya. kacau rata2 supaya bawang tidak melekat atau bertindih dan masak sekata. ketika bawang hampir kekuningan, angkat (minyak panas yg menyaluti bawang, ketika diangkat akan terus memasakkan bawang itu). jika lambat dia akan hangus.

ada orang mencampurkan sedikit tepung tempura atau tepung kfc dalam bawang sebelum digoreng, utk merangupkan gorengan. tapi cara ini membuatkan keaslian bawang goreng itu tergugat.

bawang goreng tidak sesuai disimpan lama krn kerangupannya akan pudar. bawang goreng baru adalah higroskopik dan menyerap debuair dalam udara. lama2 bawang goreng itu akan kelihtan lembek (jika disimpan terlalu lama, air yg diserap akan membenarkan kulat tumbuh). utk memelihara kerangupannya buat beberapa ketika, simpan bawang goreng dalam plastik berhampagas yg kedapudara dan simpan dalam peti sejuk. simpan dalam plastik kecil utk sekali dua gunapakai.

proses menghapagaskan plastik... gunakan vakum klener utk menyedud udara.

sekian terima kasih. selamat mencuba.

Sumber : http://www.melayu.com/sembang2/mesej.php?12.0000000188

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...